O metodzie:
Terapia ręki ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, jak również dostarczania wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania. Przede wszystkim jednak służy do osiągnięcia samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego.
Terapia ręki ma na celu:
- usprawnianie precyzji ruchów rąk,
- wyuczenie zdolności skupienia uwagi, patrzenia,
- wzmacnianie koncentracji,
- poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- przekroczenie linii środkowej ciała,
- dostarczania wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów i struktur materiałów oraz ich rozróżniania.
Ćwiczenia dobierane są indywidualnie do potrzeb i sprawności każdego dziecka.
Dla kogo terapia ręki?
- dzieci niechętnie podejmujących czynności manualne (malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),
- dzieci mających problem z nauką czynności samoobsługi codziennej (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp),
- pacjentów mających wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,
- pacjentów mających problem z koordynacją obu rąk podczas czynności manipulacyjnych,
- osób wykonujących czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i niedbale,
- osób nie lubiących dotykać nowych i różnorodnych faktur,
- osób, które dostarczają sobie dodatkowych doznań proprioceptywnych i domagają się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni np. siadają na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciskają ręce na przedmiotach, uderzają rękami w przedmioty o ostrych i wyraźnych fakturach.
Efekty terapii
Dzięki starannie dobranym ćwiczeniom i masażom zwiększamy:
- sprawność ruchową całej kończyny górnej,
- sprawność manipulacyjną dłoni,
- umiejętność chwytu,
- koordynację pomiędzy dłońmi, w efekcie daje nam to dużą niezależność w czynnościach codziennej samoobsługi.Terapia ręki ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, jak również dostarczania wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania. Przede wszystkim jednak służy do osiągnięcia samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego.
Terapeuci:
mgr Patrycja Dobrzyńska-Kowalik
mgr Katarzyna Piaskowska
mgr Roman Iwański
mgr Aneta Pietruszka-Rosiak
mgr Grażyna Pierzchała
mgr Magdalena Bruździak