O metodzie
Nauka orientacji przestrzennej i bezpiecznego samodzielnego poruszania się ma na celu zwiększanie samodzielności i niezależności osób niewidomych i słabowidzących. Stanowi kluczowy element w rehabilitacji osoby z niepełnosprawnością wzroku. Nabycie kompetencji w zakresie orientacji przestrzennej i mobilności oddziałuje pozytywnie na takie obszary funkcjonowania, jak: społeczny, emocjonalny, poznawczy, edukacyjny, zawodowy.
Nauka orientacji przestrzennej i bezpiecznego samodzielnego poruszania się obejmuje między innymi:
-
Orientację w schemacie własnego ciała;
-
Posługiwanie się pojęciami (relacje przestrzenne, lewa i prawa strona, kształty, wielkość);
-
Podstawowe techniki ochronne;
-
Poznawanie swojego otoczenia oraz zachodzących w nim stosunków przestrzennych i czasowych;
-
Operowanie relacjami odległości i czasu;
-
Tworzenie wyobrażeń przestrzennych;
-
Rozumienie cech otoczenia dostępnych za pomocą wzroku, słuchu, dotyku i węchu;
-
Techniki poruszania się z przewodnikiem;
-
Omówienie cech i rodzajów białej laski;
-
Uczenie technik posługiwania się laską;
-
Postawę ciała, utrzymywanie obranego kierunku marszu;
-
Wykonywanie dokładnych zwrotów;
-
Wypracowanie właściwego tempa i motoryki chodu;
-
Określanie kierunku marszu, planowanie trasy;
-
Orientowanie się w przestrzeni zamkniętej i otwartej;
-
Naukę pokonywania tras;
-
Wykorzystanie echolokacji w poruszaniu się;
-
Wykorzystanie nowoczesnych technologii w poruszaniu się;
-
Motywowanie i wspieranie w podejmowaniu działań.
Powyższy zakres czynności ma na celu zwiększanie samodzielności i niezależności osób niewidomych i słabowidzących.
Terapeuci
mgr Anna Mrozek
